Niedotlenienie witaminy D indukowanej suplementem diety

W rzadkich przypadkach zgłaszano zatrucie witaminą D związane ze spożywaniem suplementów diety.1 W 2004 r. Urząd ds. Żywności i Leków (FDA) dowiedział się o następującym przypadku.
58-letnia kobieta z cukrzycą i reumatoidalnym zapaleniem stawów zaczęła przyjmować suplement diety o nazwie Solution IE Ageless Formula II 12 stycznia 2004. Wkrótce rozwinęły się zmęczenie, zaparcia, ból pleców, zapominanie, nudności i wymioty. W dniu 15 marca 2004 r. Była hospitalizowana, ponieważ jej mowa była niewyraźna, a odczyt stężenia glukozy we krwi w domu wynosił 30 mg na decylitr. Przy przyjęciu, jej poziom w surowicy był następujący: wapń, ponad 3,75 mmol na litr; 25-hydroksywitamina D, 1171 nmoli na litr (zakres normalny, 22 do 135); 1,25-dihydroksywitamina D, 305 pmol na litr (zakres normalny, 36 do 144); hormon przytarczyczny, 12 ng na litr (normalny zakres, 10 do 65); kalcytonina, 4,5 ng na litr (zakres normalny, od 0 do 4,6); albumina, 31 g na litr; fosfor, 0,81 mmol na litr; azot mocznikowy we krwi, 18,6 mmol na litr; i kreatyniny, 265 .mol na litr.
Pacjent był leczony dożylną normalną solą fizjologiczną, furosemidem i pamidronianem disodowym. W dniu 19 marca 2004 r., Będąc jeszcze w szpitalu, została poinformowana przez dystrybutora produktu o błędzie w postaci preparatu tak, że 188,640 IU witaminy D3 zostało dodane do dziennej porcji sześciu kapsułek zamiast zamierzonej 400 jm. Przy wypisie z 24 marca poziom w surowicy pacjenta był następujący: wapń, 2,60 mmol na litr; azot mocznikowy we krwi, 10,0 mmol na litr; i kreatyniny, 221 .mol na litr. Pacjent zmarł z nieznanej nam przyczyny w dniu 8 stycznia 2005 roku.
Analiza laboratoryjna produktu przez FDA, uzyskana z jednej z dwóch partii, które podobno zostały zahamowane przez witaminę D3, ujawniła 186,906 jm witaminy D3 w każdej porcji wielkości sześciu kapsułek, co wskazuje, że pacjent spożywał około 90 razy zalecaną bezpieczną górną granicę 2000 jm dziennie. Długookresowe dzienne spożycie witaminy D o wartości ponad 40 000 jm (1000 .g) jest konieczne, aby wywołać hiperkalcemię u zdrowych osób.2 W marcu 2004 r. Dystrybutor produktu ogłosił, że w poprzednim miesiącu otrzymał trzy skargi od klientów hospitalizowanych w przypadku hiperkalcemii i toksyczności witaminy D. W tym samym miesiącu producent produktu odwołał 1600 butelek produktu. Opisany tu przypadek podkreśla, że producenci suplementów diety muszą rygorystycznie monitorować poziom składników w produktach, a lekarze powinni wiedzieć, jakie suplementy mogą przyjmować ich pacjenci.
Karl C. Klontz, MD
David W. Acheson, MD
Food and Drug Administration, College Park, MD 20740
2 Referencje1. Koutkia P, Chen TC, Holick MF. Zatrucie witaminą D związane z suplementem dostępnym bez recepty. N Engl J Med 2001; 345: 66-67
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Veith R. Czy naprawdę potrzebujemy> 100 .g witaminy D / d, i czy jest to bezpieczne dla nas wszystkich. Am J Clin Nutr 2001; 74: 862-864
Web of Science MedlineGoogle Scholar
(36)
[podobne: koramed, poyerbani allegro, wojskowa specjalistyczna przychodnia lekarska ]